Wandeltocht - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Gert Jan Geling - WaarBenJij.nu Wandeltocht - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Gert Jan Geling - WaarBenJij.nu

Wandeltocht

Door: gertje1987

Blijf op de hoogte en volg Gert Jan

31 Maart 2010 | Libanon, Beiroet

Vandaag ben ik maar eens gaan wandelen. En dan niet een rondje maken door de wijk zoals gisteren, nee, echt wandelen. Ik ben van mijn in het oosten van Beiroet gelegen thuisbasis Geitawi via Downtown Beiroet, Hamra, de American University, naar de Pigeon rocks en de Corniche aan de kust gegaan.

Ik was in eerste instantie van plan om een taxi te nemen, maar gezien de traagheid van het verkeer op de Charles Malik Avenue, een hoofdweg waar de NL ambassade aan ligt, had ik toch maar besloten om lopend te gaan. Dit was aan de ene kant een goed idee omdat ik de omgeving goed kon bekijken, maar aan de andere kant een slecht idee omdat mijn rechterwreef nu zo opgezwollen is dat de voet niet meer in een schoen past.

De tocht zelf was verder super, mooie gebouwen in downtown, een verlangen naar een studentenleven op een campus terwijl ik op het terrein van de American University (AUB) rondwandelde, en heerlijk de zeelucht opgesnoven aan de kust. Op de terugweg heb ik mij laten afzetten (op twee manier welteverstaan) door een taxi aangezien lopen inmiddels wat moeizaam ging.

Het regelen van een taxi is hier aan de ene kant erg gemakkelijk omdat zowat elke auto naar je toetert als je eruit ziet als een toerist (en dat zie ik blijkbaar) maar aan de andere kant is het ook weer lastig. Ik wilde namelijk van het islamitische westen naar het christelijke oosten van de stad. Dit is in principe prima te doen (er zijn geen controleposten meer) maar er is nog wel een psychologische barrierère waardoor de prijzen flink omhoog schieten als je voorbij de 'green line' (de grens tussen christelijk en islamitisch in beiroet) wilt. Vandaar dat ik veel moest betalen voor een relatief korte rit. Daar komt bij het ik het fenomeen van de service taxi (een taxi die je kunt delen met anderen) nog niet helemaal uitgevogeld heb waardoor ik sowieso al veel meer betaal aangezien ik dan in mn eentje reis.

Maar ik ga daar vanavond navraag over doen bij mijn huisgenoot Sami, die gisteren overigens voorstelde om komende avond samen dronken te worden. Nadat ik aangaf dat ik niet dronk (wat hij al n beetje vermoedde aangezien ik alle biertjes die hij aanbood steeds beleeft afsloeg) gaf hij aan voor vanavond wel een andere manier te vinden om los te gaan, dat belooft wat!

Morgen is overigens mijn eerste werkdag, ik hou jullie op de hoogte!

  • 31 Maart 2010 - 17:23

    Jasper:

    Wow... Ik heb zowaar echt eens iemand's waarbenjij.nu gelezen. Ik houd blijkbaar echt van je, Gert

    waarblijvendiefoto's.nu?

  • 31 Maart 2010 - 17:56

    Gerarld Scotchman:

    Hello Gertman

    It was very difficult for me to read your story but it was interesting as far I did understand everything, My respect for your hard work in typewriting these stories and enjoy your stay in Beirut and the hard working on the embassy of the netherlands for 3 months

  • 31 Maart 2010 - 22:28

    Petra:

    wilde avond gehad?

  • 01 April 2010 - 05:38

    SIetske In Beiroet:

    Hoi GertJan, een tip. Niet om een taxi vragen ,maar om een servies. Elke mercedes die stopt, zal vragen 'taxi'? hetgeen impliceert dat je alle 5 plaatsen in de auto koopt voor de rit, en je dus alleen zit. Maar je dus ook 5 keer 1,500 pond betaalt. Om dat te omzeilen, antwoord je met 'servies'. Als ie geintereseerd is, dan vraagt ie wel waarheen, anders rijd ie door. Dan betaal je maar voor1plaats,en dus 1,500. Het enige wat je dan nog moet uitvogelen is precies de trajecten waar je dus 1 rit voor betaalt, en welke 2 ritten kosten (lijkt net op het nederlandse strippenkaarten systeem). Misschien zie we elkaar nog eens.

  • 01 April 2010 - 07:43

    Suus:

    Haha meneer heeft ook eens een eindje gelopen hoor, direct een opgezwollen wreef ;) Maar ben blij dat je het naar je zin hebt en ik ben heel benieuwd hoe de eerste dag op de ambassade is!

  • 01 April 2010 - 07:55

    Grieta:

    Ik vind het enorm knap van je deze reis ondernomen te hebben en hoop dat je hiervan enorm gaat genieten.
    Dat ziet er wel naar uit als ik je reisverslagen zo lees. Geniet verder van de sfeer van het Midden-Oosten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Libanon, Beiroet

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Juni 2010

Jordanie (2)

27 Juni 2010

Jordanie (1)

07 Juni 2010

Een weekendje Syrië

02 Juni 2010

Vaste lezers

16 Mei 2010

Bezoekl
Gert Jan

Actief sinds 30 Maart 2010
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 20693

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2011 - 09 September 2011

Egypte

29 Maart 2010 - 02 Juli 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: